BISNIS ONLINE · KOMPUTER · PAKAIAN ADAT PERNIKAHAN · RESEP KUE LEZAT RESEP MASAKAN SMART PHONE

Sejarah Lompat Jauh

Sejarah Lompat Jauh - Lompat jauh adalah sejenis acara olahraga di mana seseorang atlit cuba melompat dan mendarat sejauh yang boleh dari tempat mula melompat. Mereka yang bertanding akan berlari di laluan (pada tahap elit, biasanya mempunyai permukaan yang sama dengan trek larian) dan melompat sejauh yang boleh dengan memijak sepintas pada papan kayu mula, ke bahagian yang diisi pasir atau tanah yang bertindak bagi menyerap lompatan dan juga sebagai penanda tempat jatuh. Jarak minimum dari papan ke tanda yang dibuat oleh atlit pada pasir diukur. Jika seseorang itu memulakan lompatannya dengan mana-mana bahagian kakinya di depan atau melebihi papan (satu lapisan plastisin diletakkan tepat di depan papan untuk mengesan ketepatan ini), lompatannya diisytiharkan salah atau batal dan tiada jarak akan direkodkan.
Sejarah Lompat Jauh
Menurut sejarah, permulaan acara lompat jauh telah dikesan pada awal tahun 708 s.m. iaitu semasa Sukan Olimpik Kuno di Greece. Menurut catatan, lompatan pertama yang dilakukan adalah sejauh 7.05 meter oleh seorang atlit dari Sparta iaitu Chionis. Teknik dan gaya lompatan yang dilakukan pada zaman dahulu adalah berbeza daripada lompatan yang dilakukan pada masa kini. Berdasarkan bukti-bukti yang didapati daripada lukisan yang terdapat pada tembikar pada zaman dahulu, lompatan dibuat secara berkali- kali sama ada dalam bentuk multiple, double triple atau quintriple.

Sejarah Lompat Jauh
Sejarah Lompat Jauh

Lompat jauh adalah salah satu daripada acara Olimpik pada Yunani Purba. Pada zaman Yunani Purba, seseorang atlit akan memegang beban pada kedua-dua tangan yang dipanggil halteres. Beban ini akan dilayangkan ke hadapan seiring apabila atlet melompat untuk menambah momentum dan dibaling ke belakang apabila berada di udara untuk menolaknya ke hadapan. Paling dingati dalam acara purba adalah seorang lelaki dipanggil Chionis di mana pada Olimpik 656 SM mencatatkan lompatan sejauh 7 m 5 cm.

Apabila Sukan Olimpik Moden dimulakan pada tahun 1896, lompat jauh telah dimasukkan dalam acara olahraga bagi kategori acara padang. Bermula daripada itu, acara ini telah diterima dalam kebanyakkan kejohanan yang diadakan di pelbagai peringkat dunia. Peraturan dan teknik lompatan diperbaiki dari semasa ke semasa sehingga kepada bentuk lompatan yang digunakan pada masa kini. Lompat jauh dianggap acara yang mudah untuk dipelajari berbanding acara lompatan yang lain tetapi jika teknik dan peraturan lompatan tidak dipelajari dengan baik seseorang boleh berpotensi untuk mengalami kecederaan.

Seperti yang kita ketahui, acara lompat jauh telah dijadikan sebagai sebahagian daripada Sukan Olimpik. Acara ini juga dicatat sebagai dua daripada rekod dunia yang paling lama berdiri dalam sebarang acara balapan dan padang. Pada 1935, Jesse Owens mencatatkan rekod dunia yang tidak dipecahkan sehingga 1960 oleh Ralph Boston. Kini acara rekod acara lompat jauh telah dipegang oleh Mike Powell yang merupakan seorang atlet lompat jauh dari USA yang telah membuat lompatan sejauh 8.95 meter. Bagi acara lompat jauh wanita, rekod acara ini telah dipegang oleh Galina Chistyakova dari Soviet Union dengan lompatan sejauh 7.52 meter.

Artikel keren lainnya: